Site icon Tu Świnoujście

Nabycie spadku w drodze ustawy – przed sądem czy notariuszem?

Zadaj pytanie prawnikowi - prawnicy ze Świnoujścia Lipcowie radzą

Nabycie spadku w drodze ustawy – przed sądem czy notariuszem?

Wieść o spadku oznacza nie tylko rychłe wejście w posiadanie majątku lub co gorsza długów(!), ale także określoną procedurę zwieńczoną postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku lub aktem poświadczenia dziedziczenia.
Prawo polskie przewiduje dwa typy dziedziczenia ustawowe (gdy nie ma testamentu) i testamentowe. Dziś zajmiemy się problematyką tego pierwszego tj. ustawowego.

Przyszłego spadkobiercę przede wszystkim interesuje pewnie to, jak rozwiązać wszelkie formalności związane z dziedziczeniem. W tym miejscu podpowiadamy, że drogi są dwie – postępowanie przed sądem lub wizyta u notariusza.

Więc co dla mnie jako świeżo obdarowanego będzie korzystniejsze?

Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie należy w szczególności przeanalizować dwa czynniki – czas i pieniądze.
W pierwszej kolejności na tapetę weźmy sąd. Na wstępie warto zaznaczyć, że jeśli to nasza pierwsza sprawa sądowa to na dobry początek będziemy musieli oswoić się z widokiem sędziego, nastrojem powagi i potęgą gmachu organu państwowego. Dalej już tylko formalności czyli … postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku.

Do wszczęcia procedury niezbędny jest wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, w którym oprócz wnioskodawcy wskazać należy wszystkich uczestników postępowania tj. potencjalnych spadkobierców uprawionych do dziedziczenia. Tutaj nasza wiedza o aktualnych danych uczestników może okazać się bezcenna pod kątem szybkości i usprawnienia postępowania, gdyż uzupełnienie wszelkich ewentualnych braków spoczywać będzie właśnie na wnioskodawcy.

Warto pamiętać, że do wniosku należy również dołączyć odpisy skrócone aktów stanu cywilnego wszystkich wnioskodawców i uczestników (odpisy skrócone aktów urodzenia, zgonu oraz małżeństwa jeśli są).

Wniosek kierujemy do sądu rejonowego właściwego ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy – jeśli byłby to sąd znajdujący się w innym mieście niż nasze miejsce zamieszkania to przypominamy, że każdy z wnioskodawców i uczestników będzie wzywany przed ten sąd do osobistego stawiennictwa.

Jeśli jednak odbycie podróży wiązałoby się ze zbyt dużą niedogodnością istnieje możliwość złożenia wniosku o przesłuchanie w drodze pomocy sądowej w naszym miejscu zamieszkania. Opłata za sam wniosek wynosi 50 zł, za odpis skrócony aktu stanu cywilnego 22 zł. Odpis wyda nam dowolnie wybrany Urząd Stanu Cywilnego. Czas trwania postępowania uzależniony jest do zawiłości sprawy i ilości uczestników, wynosi średnio od kilku miesięcy do kilku lat i kończy się prawomocnym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku.

Jak to w takim razie wygląda w kancelarii notarialnej?

W tym przypadku nie sporządzamy żadnego wniosku, ale podobnie jak w postępowaniu sądowym musimy wskazać wszystkich potencjalnych spadkobierców i dostarczyć ich odpisy skrócone aktów stanu cywilnego. Dodatkowo trzeba ich wszystkich „zebrać” w tym samym dniu i o tej samej godzinie na spotkanie z notariuszem, który przygotuje akt poświadczenia dziedziczenia (o ile nie wystąpią żadne przeszkody natury prawnej) poprzedzony protokołem dziedziczenia.

W tym miejscu należy wskazać, że z wariantu „u notariusza” możemy skorzystać tylko wtedy jeśli wszyscy spadkobiercy są ze sobą zgodni Opłata za akt poświadczenia dziedziczenia wynosi 50 zł, za sporządzenie protokołu 100 zł (plus VAT). Ponadto musimy liczyć się kosztami odpisów skróconych aktów stanu cywilnego i innymi, o których szczegółowo poinformuje już notariusz. Jeśli chodzi o koszty to są one wyższe niż te w postępowaniu przed sądem, ale z pewnością zyskujemy na czasie bo tracimy go tylko tyle ile trwa wizyta u notariusza.

Którą możliwość wybrać? Taniej, ale dłużej czy drożej, ale szybciej? Na to pytanie powinien sobie odpowiedzieć sam w zależności od indywidualnych potrzeb każdy zainteresowany. Mamy jednak nadzieję, że tekst okaże się pomocy przy podejmowaniu tego rodzaju decyzji.

Prawnicy
Marta Lipiec – tel.: 693 642 894
Łukasz Lipiec – tel.: 512 321 524
ul. Paderewskiego 24b, Świnoujście
kontakt@lipcowie.pl
www.lipcowie.pl

Można tu na stronie zadawać pytania. Za tydzień prawnik na nie odpowie.

tu.swinoujscie.pl

Exit mobile version