Festiwal Design Thinking Week 2017 – na rzecz zwiększenia zaufania społecznego.
Tegoroczna, trzecia edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Myślenia Projektowego dotyczy budowania zaufania społecznego. W dniach 8-14 maja w kilkunastu największych miastach w Polsce, m.in. w Szczecinie, środowiska biznesu, nauki i sektora społecznego będą współpracować na rzecz rozwiązywania codziennych problemów Polaków związanych z zaufaniem.
Festiwal składa się z dwóch części: szkoleniowej Design Thinking Camp oraz warsztatowej Design Thinking Week. Organizatorzy zapraszają na szereg warsztatów, spotkań i innych wydarzeń poświęconych poszukiwaniu rozwiązań (tj. tworzeniu usług i produktów) budujących zaufanie społeczne. Przykładowe zagadnienia, z jakimi zmierzą się uczestnicy to: wzbudzenie zaufania konkretnej grupy klientów, nawiązanie współpracy między firmami, bądź budowanie zaufania wśród młodzieży i młodych dorosłych.
– Sami musimy stać się zmianą do której dążymy – te słowa Mahatmy Ghandiego doskonale oddają zamysł towarzyszący stworzeniu ogólnopolskiego festiwalu innowacyjnych rozwiązań Design Thinking Week. Tematyka podejmowana w kolejnych latach wskazuje kierunek zmian potrzebnych w naszym społeczeństwie: od pracy na rzecz lokalnych społeczności w 2015 roku do budowania zaufania społecznego w obecnym, 2017 roku.
Metodyka Design Thinking jest narzędziem pozwalającym zdefiniować te zmiany w praktyce i, co niezwykle ważne, blisko ludzi – mówi Joanna Szustakiewicz, pomysłodawczyni i liderka tego ogólnopolskiego wydarzenia. Liderem regionalnym w Szczecinie jest Dorota Chybowska z Akademii Morskiej w Szczecinie.
Jego kluczowym tematem będzie EMPATIA – jako źródło inspiracji dla pracy twórczej, wdrożeniowej oraz wszelkich innowacji.
– Przesłanie Design Thinking traktujemy jako dobry pretekst, aby zmierzyć się z tym, czego w codziennym życiu bardzo nam w Polsce brakuje czyli empatii, kultury współpracy, skutecznych działań w zespołach, zrozumienia interdyscyplinarności, odwagi w kreowaniu i podejmowaniu decyzji wspartych swego rodzaju życzliwością. Tego typu warsztaty mają nam pomóc wspólnie myśleć nad innowacyjnymi rozwiązaniami, po to, aby potem razem (tj. międzysektorowo) je wdrażać – dodaje Dorota Chybowska.
Co to jest Design Thinking?
To metodyka tworzenia innowacyjnych, przydatnych dla użytkowników produktów i usług.
Najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed zespołem twórców-ochotników jest sprostanie oczekiwaniom grupy docelowej i zaspokojenie jej potrzeb. Dlatego tak ważne jest, by być empatycznym, niejako „wejść w skórę” przyszłych użytkowników, biorąc pod uwagę ich rzeczywiste problemy.
Niezbędny będzie tutaj interdyscyplinarny, oparty na różnicach w wykształceniu, poziomie wiedzy, wyobraźni itp. zespół ludzi, np.: inżynierów, technologów, socjologów, studentów czy specjalistów od marketingu, komunikacji, projektowania itp. Taki mix, to sprawdzony sposób na ciekawe pomysły i realne rozwiązania, które poprzez spojrzenie na konkretny problem z wielu perspektyw, mogą wzbudzić zaufanie docelowych użytkowników.
Od empatii do konkretnych rozwiązań.
Prawdziwą wartość Design Thinking Week widać jednak nie w samym wymyślaniu, kreowaniu i puszczaniu wodzy fantazji w projektowaniu. Nie jest to tylko „sztuka dla sztuki” i zabawa w eksperymentowanie. Celem zespołu jest stworzenie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania w formie fizycznego prototypu. Chodzi po prostu o przetestowanie pomysłu w realnym życiu. Później jego twórcy zbierają opinie o projekcie od osób, które w przyszłości mają z niego korzystać. Biorąc pod uwagę ich zdanie, sugestie projekt jest zmieniany, poprawiany tak, by jak najpełniej sprostał oczekiwaniom i potrzebom przyszłych odbiorców usługi czy produktu.
W efekcie takiej kilkustopniowej pracy całego zespołu specjalistów, powstają rozwiązania, które są:
- oczekiwane, potrzebne danej grupie ludzi,
- możliwe do wdrożenia,
- ekonomicznie uzasadnione.
– Popularyzujemy w Polsce metodykę Design Thinking, ponieważ wierzymy, że w świecie, w którym obowiązuje myślenie projektowe, produkty lepiej służą użytkownikom, a usługi działają bardziej intuicyjnie, przez co codzienne życie staje się prostsze i przyjemniejsze – mówi prezes Stowarzyszenia Top 500 Innovators – Katarzyna Walczyk-Matuszyk.
Dla Kogo?
Dla każdego chętnego – zarówno osób, jak i firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji i innych organizacji, które poszukują innowacji, ale nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, tylko poprzez wdrożenia nowych, oryginalnych rozwiązań, które są odpowiedzią na autentyczne potrzeby użytkowników.
Gdzie ma zastosowanie?
Festiwal wspiera rozwój innowacji i daje gwarancję niestandardowych rozwiązań. Do takich z pewnością można zaliczyć wyzwania, przed którymi stanęli uczestnicy poprzednich edycji Design Thinking Week np.: w jaki sposób rewitalizować i zwiększyć atrakcyjność turystyczną regionu czy dzielnicy? Czy też: jak aktywizować zawodowo osoby niepełnosprawne? Albo: „czym” opakować i jak sprzedać innowacyjną technologię, żeby odpowiadała na potrzeby konkretnej grupy odbiorców?
Efektem tych projektów zapoczątkowanych podczas DTW było m.in. wdrożenie modelu działania Inspiratorium Fundacji ERGO Hestii – na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia, gra miejska „Kroniki Nadodrza” realizowana i promowana we Wrocławiu, czy np. Design Thinking Meetups, tj. regularne spotkania integrujące środowisko innowatorów w Gliwicach.
Tak jak w poprzednich edycjach imprezy, w tym roku organizatorzy spodziewają się ponad 1000 uczestników, którzy wezmą udział w około 50 bezpłatnych warsztatach, spotkaniach i innych wydarzeniach około festiwalowych w całej Polsce.
Dalsze szczegóły oraz formularz zapisu: http://dtweek.pl
Dyrektor Centrum Transferu Technologii Morskich Akademii Morskiej w Szczecinie, absolwentka anglistyki, ekonomii menedżerskiej i studiów podyplomowych z IPR …
Organizatorzy czekają na chętnych do 4 maja br.
Weronika Bulicz Rzecznik Prasowy Akademii Morskiej w Szczecinie
tel. 693 373 358
tel. 91 48 09 399
e-mail: w.bulicz@am.szczecin.pl