Site icon Tu Świnoujście

Spotkanie z przedsiębiorcami Północnej Izby Gospodarczej w Świnoujściu

Spotkanie z przedsiębiorcami Północnej Izby Gospodarczej w Świnoujściu.

O tym, w jaki sposób Krajowa Administracja Skarbowa i inne rozwiązania oferowane podatnikom pomagają przedsiębiorcom w prowadzeniu działalności gospodarczej dyskutowano podczas spotkania z przedsiębiorcami w Urzędzie Skarbowym w Świnoujściu.

W spotkaniu, które odbyło się 5 kwietnia, uczestniczyli przedsiębiorcy zrzeszeni w świnoujskim oddziale Północnej Izby Gospodarczej. Tematyka spotkania dotyczyła zarówno zmian organizacyjnych w strukturze administracji celno-skarbowej, jak i elementów na co dzień obecnych w prowadzonej działalności. Jednolity Plik Kontrolny, odwrócony VAT na usługi budowlanej, czy elektroniczne rozliczenia z urzędem skarbowym były głównymi tematami spotkania. W spotkaniu ze strony KAS uczestniczyli Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świnoujściu oraz zastępcy dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie odpowiedzialni za piony orzecznictwa i kontroli.

Pierwszym puntem spotkania było przedstawienie struktury KAS oraz cele i zadania postawione przed nową administracją.

Przedstawiając strukturę utworzonej 1 marca br. Krajowej Administracji Skarbowej podkreślano, że działania w stosunku do przedsiębiorców legalnie prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się z urzędem skarbowym dalej będą działaniami wspierającymi i pomocniczymi. Kontrola podatkowa, pozostająca zadaniem urzędów skarbowych, ma być weryfikacją poprawności zgłoszonej działalności i ma też pomagać w eliminowaniu pojawiających się błędów dotyczących rozliczeń podatkowych. Podkreślono, że KAS zależy na jak największym dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Wskazano, że zmienia się mocno podejście do nielegalnie prowadzonej działalności i wyłudzeń podatkowych. Ta część Krajowej Administracji Skarbowej podejmować będzie zdecydowania działania zwalczające te nieprawidłowości. Uczestnicy spotkania byli zgodni w tym, że działania w kierunku zwalczania tych niepożądanych są również wsparciem legalnej działalności gospodarczej, ponieważ przywracają równą konkurencję na rynku legalnie działających przedsiębiorców. Omawiając rolę Urzędu Celno-Skarbowego wskazano, że ciężar pracy tego urzędu do kontrola celno-skarbowa, która właśnie ma wykrywać i zwalczać przestępczą działalność w zakresie wyłudzania podatków i ceł.

Podkreślono, że wiele elementów stanowiących dotychczas podstawę działania skarbowych się nie zmienia. Wskazano, że obsługa rozliczeń PIT, CIT, VAT, rachunki bankowe, sposoby dokonywania zgłoszeń celnych pozostają bez zmian.

Wiele pytań zrodziło się przy kwestiach dotyczących obsługi akcyzowej na trenie województwa zachodniopomorskiego. Przedsiębiorcy usłyszeli oczekiwane informacje, czyli które urzędy, w jakich lokalizacjach i jakie zdania będą załatwiały. Podkreślono, ze oprócz Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie i Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie, na terenie Zachodniopomorskiego zadania te częściowo będą również wykonywały centra obsługi podatników.

Ważne były również informacje dotyczące sposobu załatwiania spraw związanych z kontrolami podatkowymi wszczętymi przed 1 marca br. Podkreślono, ze do momentu ostatecznego zakończenia sprawy będą one prowadzone wg starych regulacji prawnych.

Kolejnym zagadnieniem, omówionym na życzenie przedsiębiorców był JPK. W tym zakresie przedstawiono cel wprowadzenia tego rozwiązania. Podkreślono znaczenie przekazywanych w formie JPK danych do urzędów skarbowych i to, że pozwalają zminimalizować kontrole podatkowe prowadzone u przedsiębiorców. Urzędy skarbowe dysponując danymi o prowadzonej działalności gospodarczej mogą na bieżąco weryfikować rozliczenia podatników.

Długa dyskusja dotyczyła tego, które podmioty są zobligowane do przekazywania JPK i jak definiować małych i średnich przedsiębiorców. W tym zakresie przedsiębiorców odesłano również do stron KAS, gdzie publikowane są pełne informacji w tym zakresie.

Równie ważnym elementem omówionym na prośbę przedsiębiorców było zagadnienie odwróconego VAT na usługi budowlane. Przedstawiono mechanizm funkcjonowania i usługi budowlane objęte tym rozwiązaniem. Wskazano również rolę GUS, jako organu pomocnego w ustaleniu czy dana kategoria wchodzi w konkretny rodzaj usług. Przedsiębiorcy zwrócili uwagę na fakt, że nie każdy wykonawca ma informację, czy jest podwykonawcą czy wykonawcą i czy ma wystawiać fakturę z VAT czy bez.

Ostatnim elementem dyskusji były rozwiązania z obszarze elektronicznych rozliczeń z urzędem skarbowym. Przedstawiono e- Deklaracje, PFR i PIT-WZ oraz PIT-OP. Pokazano zalety elektronicznego rozliczenia.

izba administracji skarbowej

Exit mobile version