Site icon Tu Świnoujście

Ruszyła realizacja jednego ze zwycięskich projektów

Budżet Obywatelski. Będą uczyć jak ratować, poprowadzą kursy na sternika, ratownika i nie tylko.

Ruszyła realizacja jednego ze zwycięskich projektów.

Budżet Obywatelski. Będą uczyć jak ratować, poprowadzą kursy na sternika, ratownika i nie tylko.

Ruszyła realizacja jednego ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego 2017 – programu „Ratujemy i uczymy ratować”. Instruktorzy Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego ruszyli do świnoujskich szkół, aby tam zaprezentować swój projekt i zachęcić do udziału w nim uczniów.

I etap odbył się w dniach 3-15 marca 2017 r. Prezentacja została przeprowadzona w trzecich klasach gimnazjalnych oraz pierwszych klasach szkół średnich. Zainteresowanie projektem przeszło najśmielsze oczekiwania organizatorów.

– Zgłosiło się ponad 120 osób chętnych do udziału w projekcie! – mówi Andrzej Stolarek, koordynator projektu. –  To najlepiej pokazuje, że świnoujska młodzież chce się rozwijać i poszerzać swoje umiejętności.

Spośród wszystkich zainteresowanych wyłonionych zostanie 30 osób, którzy w etapie II projektu wezmą udział w kursach Młodszego Ratownika WOPR, Sternika Motorowodnego oraz BLS/AED.

Cały projekt rozpisany jest na 5 etapów, które są rozplanowane na cały rok 2017. Po ukończonych kursach wybrana trzydziestka – w ramach profilaktyki i chęci przekazywania wiedzy oraz rozwoju pracy w grupie – zorganizuje zajęcia profilaktyczne dla szkół gimnazjalnych, podstawowych oraz przedszkolaków i słuchaczy Uniwersytetu III Wieku. Będą też widoczni w trakcie imprez miejskich. A wszystko to pod okiem instruktorów z Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego Świnoujście.

Szczegółowy opis projektu

Wieloletnie obserwacje mieszkańców, a w szczególności młodzieży w Świnoujściu, skłoniły mnie do stworzenia projektu edukacyjnego mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa osób przebywających na terenie miasta oraz korzystających z przyległych obszarów wodnych. Projekt z założenia ma uświadomić młodzieży i osobom starszym, jak postępować w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia oraz jak bezpiecznie zachowywać się nad wodą. Dodatkowo w myśl zasady “w zdrowym ciele – zdrowy duch” projekt będzie propagował zdrowy tryb życia poprzez aktywność fizyczną i zapobieganie nałogom.

Przedsięwzięcie będzie podzielone na kilka etapów.

ETAP I: Spotkania z uczniami w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych (klasy pierwsze) oraz w szkołach gimnazjalnych (klasy trzecie). Tematyką spotkań będzie przybliżenie pracy ratownika, bezpieczeństwo oraz Projekt „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Na tym etapie zostanie wyłonionych najlepszych 30 uczniów, którzy czynnie jako „ambasadorzy” projektu będą uczestniczyć w pozostałych etapach.

ETAP II: Dla wyłonionych 30 uczniów zostaną przeprowadzone kursy:

●            Ratownika wodnego

●            BLS/AED

●            Sternika Motorowodnego

ETAP III: Po ukończeniu etapu II, aktualni już ratownicy w celu poszerzenia, utrwalenia i podzielenia się zdobyta ̨ wiedza ̨ z innymi pomogą przy organizacji projektu edukacyjnego organizowanego na terenie miasta Świnoujścia dla przedszkoli, szkół podstawowych oraz gimnazjalnych.

ETAP IV: Przeprowadzenie szkolenia profilaktycznego dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku (UTW) w Świnoujściu z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej z rozszerzeniem o pomoc w przypadkach chorób układu krążenia i oddechowego.

ETAP V: Na podsumowanie projektu zostanie zorganizowany 5 dniowy spływ kajakowy dla 30 osób wyłonionych wcześniej w ramach aktywizacji sportowej oraz integracji.

Uzasadnienie projektu (jaki cel realizuje projekt)

Projekt “Ratujemy i uczymy ratować” ma na celu aktywizację młodzieży, zdobycie dodatkowych kwalifikacji i uprawnień oraz poszerzenie wiedzy z zakresu ratownictwa wodnego i pierwszej pomocy.

Powołując się na ustawę z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

“Art. 4. 1. Zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach wodnych polega w szczególności na: prowadzeniu działań profilaktycznych i edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa na obszarach wodnych, polegających w szczególności na: a) oznakowaniu miejsc niebezpiecznych, b) objęciu nadzorem, we współpracy z  policją i podmiotami, o których mowa w art. 12 ust. 1, miejsc niebezpiecznych, w tym miejsc zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli, c) uświadamianiu zagrożeń związanych z wykorzystywaniem obszarów wodnych, w  szczególności prowadzeniu akcji edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży szkolnej.”

Możemy zauważyć, że jedną ze skuteczniejszych form pomocy i zapewnienia bezpieczeństwa jest profilaktyka mająca na celu uświadomienie zagrożenia jakie idzie za niewłaściwym zachowaniem się nad wodą lub na terenie miasta.

Chciałbym, aby mieszkańcy Świnoujścia czuli się bezpiecznie w mieście i nad wodą oraz żyli ze świadomością, że nawet jeżeli wydarzy się sytuacja wymagająca wczesnej interwencji, to znajdzie się ktoś spośród przechodniów, kto będzie przeszkolony i będzie wiedział jak udzielić pierwszej pomocy. Dlatego właśnie postawiłam na szereg zajęć teoretycznych oraz praktycznych związanych z pierwszą pomocą i nie tylko.

W założeniach projektowych chciałbym, aby zostało przeszkolone jak najwięcej osób ze Świnoujskich szkół, ponieważ jak wynika ze statystyk to właśnie dzieci i młodzież narażone są najbardziej na niebezpieczeństwa. Dodatkowo stanowią grupę osób, które są ciekawe, chętnie podejmują nowe wyzwania i łatwo przyswajają nową, praktyczną wiedzę.

Ponadto postanowiłem uwzględnić etap związany z aktywizacją i poszerzeniem wiedzy u osób starszych, których w naszym mieście jest również spora ilość. Zostaną przekazane informacje o profilaktyce prozdrowotnej oraz w jaki sposób udzielać pomocy w ciężkich przypadkach zagrażających życiu, których ryzyko wystąpienia wraz z wiekiem wzrasta.

Aby bardziej zaangażować uczestników projektu, postanowiłem wyłonić  30 najlepszych i uhonorować ich możliwością ukończenia certyfikowanego kursu BLS/AED, szkolenia i egzaminu ratownika wodnego oraz kursu na sternika motorowodnego.

W moim przekonaniu specyfika miasta Świnoujścia wymaga, aby jak największa ilość mieszkańców posiadała tego typu uprawnienia.

Autor: Andrzej Stolarek

Exit mobile version