Site icon Tu Świnoujście

Niemieckie trałowce typu 40

Niemieckie trałowce typu 85

Niemieckie trałowce typu 40Niemieckie trałowce typu 40.

Niemieckie trałowce typu 40. Doświadczenia z użytkowania i budowy trałowców typu 1935 przyczyniły się do podjęcia dyskusji nad ich następcami. Typ 35 mimo swoich wielu zalet miał kilka poważnych wad. Podstawowym problemem była dość skomplikowana budowa co znacznie wydłużało okres produkcji. Kolejnym minusem był zawodny i skomplikowany napęd wykorzystujący opalane olejem napędowym kotły wysokociśnieniowe.

Na początku 1939 roku, grupa projektowa pod kierownictwem referenta marynarki Drießena, określiła wstępne warunki dla nowego typu trałowca określonego jako typ 1940. Dokumentacja techniczna została wykonana na stołach kreślarskich stoczni Deutsche Werke w Kilonii opierając się na projektach z lat 1915 / 1916.

Zadaniem nowych jednostek było poszukiwanie i zwalczanie min morskich oraz pełnienie zadań eskortowych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Okręty miały się charakteryzować dobrymi właściwościami i dzielnością morską. Ich wyporność maksymalna wynosząca 775 ts była znacznie mniejszą od typu 1935 / 39Mob (877 / 878 ts). Podobnie było z długością okrętów, przy czym szerokość i zanurzenie były nieznacznie większe.

Napęd miały stanowić dwie turbiny potrójnego rozprężania po 900 KM każda zasilane parą z 2 kotłów opalanych węglem. Zastosowanie tradycyjnych kotłów węglowych pozwalało uniknąć problemów z ich wysokociśnieniowymi następcami opalanymi olejem napędowym. Uzbrojenie składało się z jednego działa kalibru 105 mm oraz z dwóch dział plot. 20 mm MG C/30.

Szczegółowe założenia mówiły o posiadaniu:
– urządzenie do zwalczania min na dziobie typu GBT (Geräuschboje Turbine)
– urządzenia do zwalczania min typu KFRG (Kabel-Fern-Räumgerät),
– urządzenia ochronnego typu MES (Mineneigenschutz),
– braku torów minowych w przeciwieństwie do typu 35,
– możliwości stawiania wiech trałowych (dla okrętów typu Bojenboote),
– braku zrzutni bomb głębinowych na rufie,
– 6 miotaczy bomb głębinowych na burtach,
– urządzenia hydroakustycznego S-Gerät,
– urządzenia hydrolokacyjnego KDB (Kristalldrehbasisgerät),
– urządzenia hydrolokacyjnego NHG (Nautische Horchgerät).

Tekst: Przemysław Federowicz

Fot: Przemysław Federowicz

Fotografie i tekst został wykorzystany za zgodą autora.

Fot. trałowca M85 internet

Exit mobile version