Tu Świnoujście

Są pieniądze na tunel pod Świną!

Są pieniądze na tunel pod Świną!

To już pewne. 775 mln złotych dofinansowania otrzyma Miasto Świnoujście na budowę stałego połączenia wysp Wolin i Uznam. Koszt całej inwestycji eksperci szacują na niemal 913 mln złotych. Brakujące 137 mln złotych miasto dołoży z własnego budżetu. Przewidywany termin zakończenia budowy tunelu pod Świną to przełom 2021 i 2022 roku.

To historyczny moment w dziejach Świnoujścia
Dziś w Urzędzie Miasta Świnoujście odbyła się konferencja prasowa w sprawie stałego połączenia, na której prezydent poinformował o przyznaniu dofinansowania.

Na stałe połączenie mieszkańcy czekają od dziesiątek lat – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Dziś, mając zapewnienie o dofinansowaniu, rozpoczynamy ostatni etap, czyli wyłonienie wykonawcy i budowę tunelu.

Wierzę, że najpóźniej za 5 lat, skończą się wreszcie kłopoty z przeprawą. Zarówno mieszkańcy, jak i goście odwiedzający nasze miasto, będą przejeżdżać tunelem.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwalifikowało wniosek Miasta Świnoujście o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną kwotą w wysokości 85 procent szacowanych kosztów inwestycji. Decyzję CUPT o przyznaniu środków unijnych zatwierdzili również Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk oraz Minister Rozwoju i Finansów, Wicepremier Mateusz Morawiecki. Podpis wicepremiera ostat4cznie zakończył proces decyzyjny w sprawie przyznania środków na tunel.

Na nich Świnoujście zawsze mogło liczyć

Prezydent Janusz Żmurkiewicz podkreśla rolę Marszałka Sejmu Joachima Brudzińskiego w staraniach o stałe połączenie pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.
– Gdyby nie wsparcie pana marszałka, dziś nie mówilibyśmy o budowie tunelu. I nie jest to z mojej strony żaden polityczny ukłon. Po prostu takie są fakty – mówi Janusz Żmurkiewicz. – Mogę śmiało powiedzieć, że marszałek Joachim Brudziński jest ojcem chrzestnym stałego połączenia w Świnoujściu.

Wspierały nas także inne osoby, którym dziś chciałbym bardzo podziękować. To Pan Minister Andrzej Adamczyk, obecny Dyrektor Generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, jego zastępca Iwona Stępień – Filipczak oraz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Prezydent podziękował również pracownikom Urzędu Miasta, którzy mieli swój wkład w przygotowanie dokumentów dotyczących tunelu. To I Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska, Naczelnik Wydziału Inżyniera Miasta Rafał Łysiak, Naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych Anna Prejzner, Skarbnik Miasta Iwona Górecka – Sęczek, obecny II Zastępca Prezydenta Miasta, a w poprzedniej kadencji Przewodniczący Rady Miasta Paweł Sujka.

Tak było:
Janusz Żmurkiewicz przypomniał także kalendarium wydarzeń związanych z budową stałego połączenia, które doprowadziły do dnia dzisiejszego i decyzji o dofinansowaniu tej inwestycji, bez której tunel pod Świną nadal pozostawałby jedynie w sferze marzeń.

Rok 2006 – Na wniosek Ministra Gospodarki Morskiej Rafała Wiecheckiego, Premier Jarosław Kaczyński zabezpieczył 2 mln złotych na opracowanie studium wykonalności inwestycji budowa stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.

Rok 2007 – Podpisanie porozumienia pomiędzy Ministrem Transportu Jerzym Polaczkiem, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewem Kotlarkiem oraz Prezydentem Miasta Świnoujście Januszem Żmurkiewiczem na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu z dnia 3 sierpnia 2007r.

Rok 2014 – Przyznanie przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza 4,5 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego na opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego, niezbędnego do ubiegania się o przyznanie dofinansowania ze środków unijnych dla budowy stałego połączenie.

Rok 2016 – Podpisanie aneksu do porozumienia z 2007 r. na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu zawarty w dniu 14 kwietnia 2016r. Aneks do porozumienia zawarli: Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz oraz Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz.

Co teraz?
Inwestorem budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To ona prowadzi przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu w systemie zaprojektuj i zbuduj. To może potrwać do końca tego roku. Samo rozpoczęcie budowy planowane jest w przyszłym 2018 roku.

Prezydent zatrudnił pełnomocnika ds. budowy tunelu, który w imieniu Miasta Świnoujście, będzie sprawował nadzór nad inwestycją.

Udało nam się pozyskać do współpracy specjalistę jeśli chodzi o tego typu inwestycję, pana Adama Łosińskiego – mówi prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz. – Ostatnio był zastępcą inżyniera kontraktu przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Już wiadomo, że przejazd tunelem będzie bezpłatny przez pierwsze 5 lat. Potem świnoujski samorząd, który będzie odpowiedzialny za utrzymanie tunelu, podejmie decyzję, czy wprowadzić odpłatność, czy też dalej pozostawić darmowy przejazd.

BIK UM Świnoujście

Są pieniądze na tunel pod Świną!

Exit mobile version